10 juli (Reuters) – Twitter-concurrent Threads van Meta Platforms heeft binnen vijf dagen na de lancering de grens van 100 miljoen aanmeldingen overschreden, zei CEO Mark Zuckerberg op maandag, waarmee hij ChatGPT onttroonde als het snelst groeiende online platform dat die mijlpaal bereikte.
Threads heeft sinds de lancering op woensdag records gevestigd op het gebied van gebruikersgroei, waarbij beroemdheden, politici en andere nieuwsmakers zich hebben aangesloten bij het platform dat door analisten wordt gezien als de eerste serieuze bedreiging voor de microblogging app van Elon Musk.
“Dat is vooral organische vraag, en we hebben nog niet eens veel promoties aangezet,” zei Zuckerberg in een Threads-post waarin hij de mijlpaal aankondigde.
De sprint van de app naar 100 miljoen gebruikers was veel sneller dan die van ChatGPT, dat eigendom is van OpenAI, die in januari, ongeveer twee maanden na de lancering, de snelst groeiende consumentenapplicatie in de geschiedenis werd, volgens een onderzoek van UBS.
Toch heeft Threads nog wat in te halen. Twitter had in juli vorig jaar bijna 240 miljoen dagelijks actieve gebruikers die geld waard zijn, volgens de laatste openbare bekendmaking van het bedrijf voor de overname door Musk.
Twitter heeft op de komst van Threads gereageerd door te dreigen Meta aan te klagen, met de bewering dat de sociale media gigant zijn handelsgeheimen en andere vertrouwelijke informatie heeft gebruikt om de app te bouwen. Juridische experts zeggen dat die bewering moeilijk te bewijzen zou kunnen zijn.
Threads lijkt sterk op Twitter, net als vele andere sociale mediasites die de afgelopen maanden zijn opgedoken omdat gebruikers zich ergerden aan het beheer van de dienst door Musk. De app staat posts toe van maximaal 500 tekens lang en ondersteunt links, foto’s en video’s van maximaal 5 minuten.
De app heeft ook nog geen direct messaging functie en mist een desktop versie waar bepaalde gebruikers, zoals zakelijke organisaties, op vertrouwen.
Het ontbreekt de app momenteel ook aan hashtags en zoekfuncties op trefwoorden, wat zowel de aantrekkingskracht voor adverteerders beperkt als het nut van de app als een plek om real-time gebeurtenissen te volgen, zoals gebruikers vaak doen op Twitter.
Toch zeiden analisten dat de onrust bij Twitter, inclusief de onlangs opgelegde limieten op het aantal tweets dat gebruikers kunnen zien, Threads zou kunnen helpen om gebruikers en adverteerders aan te trekken. Op dit moment zijn er geen advertenties op de Threads app en Zuckerberg zei dat het bedrijf pas over geld zou gaan nadenken als er een duidelijk pad naar 1 miljard gebruikers zou zijn.
Adam Mosseri, hoofd van Instagram, zei vorige week dat Meta niet probeerde Twitter te vervangen en dat Threads zich wilde richten op lichte onderwerpen zoals sport, muziek, mode en design. Hij gaf toe dat politiek en hard nieuws onvermijdelijk op Threads zullen verschijnen, wat een uitdaging zou zijn voor het bedrijf dat zichzelf presenteert als de “vriendelijke” optie voor online publieke discussies.