Er gaat van alles mis in het onderwijs in Nederland. Luie leraren, ongeïnteresseerde ouders en falende bestuurders. Geen wonder dus dat meer dan 70 procent van onze kinderen door hun ouders naar het bijzonder onderwijs gestuurd wordt. Deze scholen zijn in handen van een stichting of vereniging en ontvangen subsidie van de overheid, net als openbare scholen. Met het verschil dat deze scholen zelf bepalen wie er al dan niet toegelaten worden, wat voor onderwijsmethoden er gebruikt worden en of en hoe vaak men tere kinderzieltjes dreigt met hel en verdoemenis. Want terwijl men in het algemeen bijzonder onderwijs (Jenaplan, Montessori, etc.) vooral bezig is met figuurzagen het verheerlijken van het individu, is er in het confessioneel bijzonder onderwijs niets heerlijker dan God, JHWH danwel Allah. Religieuze indoctrinatie vanaf het leerplichtige vijfde levensjaar op kosten van de belastingbetaler. Wie is hier nou achterlijk?
Historisch gezien heeft het bijzonder onderwijs absoluut haar waarde gekend. Kerken en verenigingen garandeerden onderwijs wat anders, met name in kleine dorpjes, simpelweg niet beschikbaar was geweest. Vandaag de dag is het echter de staat die verantwoordelijk is voor het onderwijs van onze leerplichtige jeugd en die het niet langer mag tolereren dat kinderen onderwijs geweigerd wordt op basis van hun afkomst, religie of geaardheid. Er zijn in Nederland scholen waar de stoffige woorden van mythische figuren zwaarden wegen dan empirisch bewezen wetenschap. Scholen achter muren of dichtbegroeide hekken, soms zelfs met bewaking, waar meisjes geleerd wordt dat zij er niet toe doen en waar jongetjes te horen krijgen dat het leven van hun zusters ondergeschikt is aan de eer van de familie. Waar het liefhebben van uw naasten niet geldt voor andersgelovigen, atheïsten, homo’s of hoeren. Waar een wij-gevoel gecreëerd wordt wat de rest van de wereld onmiddellijk tot ‘de anderen’ veroordeelt. En waar de onderwijsinspectie geen fuck te vertellen heeft.
Enge ideeën in kinderhoofdjes planten
Natuurlijk geldt bovenstaand horrorscenario niet voor elke school met een confessionele grondslag. Op mijn katholieke basisschool mocht/moest ik als ketterkindje gewoon meebidden, een communieboek maken en werd mij voorzichtig medegedeeld dat als ik me niet zou laten dopen dat ik dan waarschijnlijk in de hel zou belanden, maar verder kreeg ik prima onderwijs. Ook zijn er studies die aantonen dat mensen nu eenmaal het beste leren in een homogene groep. Maar dat wil niet zeggen dat wij ons in het jaar des heren 2011 nog kunnen permitteren om net te doen alsof er niet allerlei enge ideeën in kinderhoofdjes geplant worden onder schooltijd. Mensen hebben het recht om hun kinderen op te voeden volgens de levensbeschouwing die zij aanhangen, maar dat wil niet zeggen dat de overheid dat moet willen faciliteren en financieren. Artikel 23 is achterhaald. Vrijheid van godsdienst is prima, maar ons onderwijs hoeven we daarvoor niet op te offeren. Kinderen leren lezen, schrijven en rekenen, dat is de primaire functie van ons schoolsysteem en dat blijkt al moeilijk genoeg, ook zonder almachtig oog dat over hun lessenaar meekijkt.
Joyce Brekelmans maakt zich geen illusies over dit op CDA en SGP leunende kabinet, maar hoopt van harte dat de kinderen die nu gesubsidieerd confessioneel onderwijs genieten later niet op kleine meisjes zullen spugen.