LONDEN, 19 januari (Reuters) – Facebook heeft volgens een nieuw rapport een reeks online advertenties goedgekeurd die geweld in Brazilië bevorderen, dagen nadat demonstranten overheidsgebouwen hadden geplunderd.
Eerder deze maand bestormden duizenden aanhangers van de voormalige Braziliaanse president Jair Bolsonaro het Braziliaanse congres, het hooggerechtshof en het presidentieel paleis in een aanval die meer dan drie uur duurde.
In een poging om de stroom van berichten die oproepen tot geweld online te stoppen, zei Facebook’s moederbedrijf Meta dat het Brazilië had aangewezen als een “tijdelijke risicolocatie” en inhoud had verwijderd waarin mensen werden opgeroepen de wapens op te nemen of overheidsgebouwen met geweld binnen te vallen.
Vier dagen na de opstand ontdekte mensenrechtenorganisatie Global Witness echter dat Facebook nog steeds advertenties met doodsbedreigingen en andere oproepen tot geweld op haar platform toestond.
Met behulp van nepaccounts diende de groep 16 nepadvertenties in op het platform, waarvan er 14 werden goedgekeurd voor publicatie.
Onder de goedgekeurde advertenties waren berichten die in het Portugees luidden: “We moeten alle ratten die de macht hebben gegrepen opgraven en doodschieten”, “We hebben een militaire revolutie nodig om de rechtsstaat te herstellen” en “Dood aan de kinderen van Lula-stemmers”.
President Luiz Inacio Lula da Silva trad op 1 januari aan nadat hij in oktober Bolsonaro had verslagen in een tweede ronde. Bolsonaro weigerde echter zijn nederlaag toe te geven en sommige aanhangers beweerden dat de verkiezingen waren gestolen.
Global Witness heeft de advertenties ook ter goedkeuring voorgelegd aan YouTube, maar het platform voor het delen van video’s heeft de accounts van de groep onmiddellijk geschorst.
Global Witness zei dat het de advertenties van Facebook had verwijderd voordat andere gebruikers ze te zien kregen.
“In de nasleep van het geweld in Brasilia zei Facebook dat ze de situatie ‘actief in de gaten hielden’ en inhoud die in strijd was met hun beleid verwijderden. Deze test laat zien hoe slecht ze in staat zijn te handhaven wat ze zeggen”, aldus Rosie Sharpe, campagneleider digitale bedreigingen bij Global Witness.
“De veel krachtiger reactie van YouTube toont aan dat de test die wij hebben ingesteld mogelijk is.”
Meta-woordvoerder Mitch Henderson zei dat de kleine steekproef van advertenties van Global Witness niet representatief was voor hoe het bedrijf zijn beleid op schaal handhaaft.
“Zoals we in het verleden hebben gezegd, hebben we in de aanloop naar de verkiezingen van vorig jaar in Brazilië honderdduizenden stukken inhoud verwijderd die in strijd waren met ons beleid inzake geweld en opruiing, en tienduizenden advertenties geweigerd voordat ze werden uitgevoerd.
“We gebruiken technologie en teams om onze platforms te beschermen tegen misbruik en we verfijnen voortdurend onze processen om ons beleid op grote schaal te handhaven.”